2013. február 13., szerda

Dán briós diós-mogyorókrémmel töltve


Amikor rábukkanok egy új blogra, akkor először mindig a kelt tésztákat nézem meg, hátha találok valami újat amit még nem próbáltam. Aki követi a blogomat, az már biztos rájött, hogy nagy kelt tészta rajongó vagyok, szeretek dolgozni is vele, és természetesen enni is. :) Ezért mindig próbálok valami újat keresni, új formázási ötleteket találni.
Ezt a brióst ugyan azon a blogon találtam, mint a karamellás rózsakalácsot , sokat nem is vártam az elkészítésével, mert nagyon tetszett, és a töltelék is finomnak tűnt. Meg kell hogy mondjam, hogy nem csalódtam, nagyon finom reggelit sikerült összehoznom. :)
Az elkészítés hosszú leírása ne ijesszen el senkit, mert nem olyan bonyodalmas, mint ahogy gondolnánk. Nagyon jó a tésztája, könnyű dolgozni vele, igaz egy kicsit több idő kell neki, mint egy egyszerű péksüti elkészítéshez, de megéri.

Hozzávalók a tésztához:

- 50 dkg liszt
- 2,5 dkg friss élesztő
- 10 dkg cukor
- 2 tojássárga
- 2,5 dl tej
- 10 dkg vaj
- csipet só
- 1 tk rumesszencia

Hozzávalók a töltelékhez:

- 10 dkg darált dió
- 4 ek mogyorókrém
- 3 ek habtejszín

+ Lekenni: - 1 tojássárga + 1 ek tej


Elkészítés:

A tészta hozzávalóit, a vaj kivételével, a kenyérsütőgép üstjébe mérjük és elindítjuk a dagasztó/kelesztő programot.
Amikor már a tészta összeállt, több részletben hozzáadjuk az olvasztott vajat, mindig megvárva, hogy az előzőt beledolgozza a gép.
Dagasztás után lezárjuk a gépet, majd hagyjuk, hogy duplájára keljen a tészta.

Ha nincs kenyérsütő gépünk, és kézzel dagasztjuk be a tésztát, akkor 1 dl langyos tejbe elkavarunk 1 tk cukrot és lisztet, majd belemorzsoljuk az élesztőt. Az edényt lefödjük és langyos helyre tesszük.
A lisztet dagasztó tálba szórjuk, közepében kis fészket formálunk, beleütjük a tojássárgákat és egy kicsit elkavarjuk a körülötte levő liszttel. Ráöntjük a felfutott élesztőt majd a többi hozzávalóval alaposan kidagasztjuk. Tiszta konyharuhával letakarjuk, és duplájára kelesztjük.

Amíg kel a tészta, a tölteléknek valót elkészítjük, amihez a mogyorókrémet elkavarjuk a darált dióval. Nekem túl sűrűnek tűnt, és ezért tettem bele még 3 ek tejszínt.

Ezután a tésztát a dolgozófelületre borítjuk (nem szükséges, hogy lisztezett legyen, mert nem ragad a tészta), enyhén átgyúrjuk, majd 16 egyenlő részre osztjuk. Nekem mindegyik darab 62 grammos volt.

Ha megvagyunk a tészta feldarabolásával, akkor mindegyik darabot ellapítjuk az ujjainkkal, majd a közepébe teszünk 1-1 teáskanálnyi diós tölteléket. Becsomagoljuk és gombóccá formáljuk.


Ha az összes tésztadarabot megtöltöttük, és becsomagoltuk, akkor egyenként ovális alakúra nyújtjuk (kb. 14 cm hosszú, 8 cm széles), vigyázva, hogy a töltelék ne jöjjön ki belőle nyújtás közben. Derelyevágóval vagy pizzavágóval, 5 hosszanti csíkot vágunk, a végeit egybe hagyva.


A végeit megfogjuk, és ellentétes irányba csavarjuk, hogy egy spirál jellegű rudacskát kapjunk. Csiga alakba felcsavarjuk, és a muffin sütő tepsi mélyedéseiben levő papírkosárkákba tesszük.


Letakarjuk, és duplájára kelesztjük, majd a tejjel elkavart tojássárgával lekenjük és 180 fokon aranybarnára sütjük. (kb. 15 perc)

Önmagában, vagy porcukorral enyhén megszórva fogyasztjuk, egy finom tejes kávé mellé. :)

42 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Tejszín helyett jó lesz a tej is hígítani a tölteléket!!

      Törlés
    2. Nagyon jol néz ki most csinalom

      Törlés
  2. Nagyon -nagyon jol neznek ki,es biztos nagyon fincsik!!

    VálaszTörlés
  3. Gyönyörűek, nagyon jó ez a formázás! :)

    VálaszTörlés
  4. Tök jó formázás! Nagyon tetszik! :-))

    VálaszTörlés
  5. Szuper jó! Vittem is a tehnikát:-)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon jól néznek ki! Finom lehet.

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm szépen Lányok! :)

    VálaszTörlés
  8. Gyönyörűek!Bár menne nekem is:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen!:)
      Nyugodtan próbáld csak meg, nem olyan nehéz, biztosan menni fog. :)

      Törlés
  9. Ennek a receptnek alapján jutottam hozzád,Csató Anna hozta a linket a Facebookra,rögtön tudtam,hogy elkészítem,hát micsoda siker volt.Én is feltettem a receptet,természetesen megjelöltem a blogodat.Köszönöm!
    Utólagos engedelmeddel,elvittem a blogod linkjét:)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Rozi, üdvözöllek a blogon! :)
      Nagyon örülök, hogy elkészítetted Te is ezt a péksütit, és különösen annak, hogy nektek is ízlett. :)
      Megyek megnézem nálad is.

      Törlés
  10. Megcsináltam, nagyon finom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ennek csak örülni tudok. :) köszönöm a visszajelzést! :)

      Törlés
  11. Ez a recept úgy tökéletes ahogy van.Semmit nem változtattam rajta.Egyszerű,mutatós gyors..Próbáld ki nyugodtan,sok sikert mindenkinek!Köszi a receptet!.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mónika, köszönöm a kedves szavakat és a visszajelzést! :)
      Örülök, hogy Te is elkészítetted! :)

      Törlés
  12. Megfogom csinálni, nagyon jól néznek ki! Egy más fajta kérdés, milyen kávéból csinálod a tejeskávét? Már nem lehet kapni olyan régi fajta kávékat, amiből régen csináltuk!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen kedves Névtelen. :) Ha elkészítetted, majd várom a visszajelzésed.
      A kérdésedre válaszolva, mi a Jacobs Krönung őrölt kávét használjunk. Én nem kávézom, a férjem pedig ezt a kávét szereti. Amikor tejeskávét készítünk, akkor a frissen lefőtt kávéból töltünk 1-2 ujjnyit a bögrébe, majd ízlés szerint felöntjük tejjel, esetleg édesítjük egy kevés mézzel.

      Törlés
  13. Köszönöm az ötletet :) Mivel csokikrémem épp nem volt itthon, gondoltam meggydzsemmel helyettesítem. Így is remek lett a végeredmény. A tetejére cukrozott diót szórtam. Fincsi lett, mindenki szereti :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én köszönöm a bizalmat! :)
      A töltelék bármire lecserélhető, ami éppen otthon van. Meggylekvárral is biztosan nagyon finom! Örülök, hogy Nektek is ízlett! :)

      Törlés
  14. Nagyon szép és biztosan finom.Holnap, vasárnap megsütöm.Örülök, hogy rátaláltam a facebokon a recepre, azonnal közzétettem, hogy mindenki elkészithesse.Köszönöm szépen!
    Rózsa

    VálaszTörlés
  15. Válaszok
    1. Köszönöm a visszajelzést! Remélem ízlett is. :)

      Törlés
  16. Megcsináltam már többször is,imádja a család! :-)köszönöm a szuper receptet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen! :) Örülök, hogy nálatok is sikert aratott ez a briós. köszönöm a viszajelzést! :)

      Törlés
  17. Sima cukrozott kakaòval is elkèszìthető?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zita, bármilyen töltelékkel elkészíthető, amit a család szeret. Esetleg a cukrozott kakaót egy kevés vajjal keverd ki, hogy ne legyen túl száraz a töltelék, de akár el is hagyható a vaj. Sok sikert hozzá! :)

      Törlés
  18. Csodaszépek el fogom késszíteni viszont annyit hadd kérdezzek hogy milyen tejszin kell bel??köszönöm��

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, kedves vagy! :) Habtejszínt használtam a töltelékben, bővítem a receptbe is. Sok sikert hozzá! :)

      Törlés
  19. Nagyon finom, kicsiket változtattam rajta: 40% teljeskiőrlésű liszttel, dió helyett földimogyoróval, 1 dkg vaníliás cukorral és 9 dkg barnacukorral készült, a töltelékben tejszín helyett tejjel készült, és a vaj fele margarin volt. Ja és mivel egy tojás eltört, három tojássárgája és egynek a fehérje került bele.
    Valamint egyszerűsítettem a formázást: miután kerek lapocskákat nyújtottam és megkentem a töltelékkel, egyszerűen kettéhajtottam, lenyomkodtam a széleit és kissé még hosszúkásabbra nyújtottam, bevagdostam és megcsavartam. És csak 12 részre osztottam, mivel annyi lyuk van a muffinsütőn :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Tulipan69, köszönöm a bizalmat! Örülök, hogy te is elkészítetted, még ha kis változtatással is. :)

      Törlés
  20. Megsütöttem ezt a gyönyörűséget, ezer köszönet érte! Nagyon finom lett, és a tésztája annyira "formatartó" hogy az a 2 db is, amit nem muffin formában sütöttem nagyon szép formás lett. Biztos, hogy a tésztáját máshoz is fel fogom használni, mert mindig problémát okozott (eddig), hogy a kalácsaim bár nagyon finomak, de elég laposak lettek. Köszönöm mégegszer a nagyszerű receptet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Vanda, ennek nagyon örülök! :) Valóban jó a tésztája, én is felhasználtam más péksütinél is.
      Köszönöm a visszajelzést! Szép délutánt! :)

      Törlés
  21. Én is kipróbáltam,isteni finom.imádok formázni,úgyhogy ez nekem való kihívás volt, ebből a tésztából élvezet volt csinálni .az oldalt pedig a kedvenceim közé mentettem. köszönöm :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Hanjnalka, köszönöm a kedves szavakat és a visszajelzésed! Örülök, hogy elnyerte a tetszésedet ez a péksüti. :) Remélem, hogy találsz még kedvedre való receptet. Szép napot! Okki

      Törlés
  22. Elkészítettem volna ezt a süteményt,de megakadtam ott,hogy "lefödjük".Ez mit jelent,mit kell vele csinálni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen, ahogy a leírásban is van, abban az esetben ha kézzel dagasztod a tésztát, akkor az élesztő felfuttatásával kezded. Ehhez a langyos tejbe elkavarsz 1-1 teáskanál cukrot és lisztet, majd belemorzsolod az élesztőt. Ezt az edényt lefödöd és félreteszed addig, amíg felfut az élesztő, ez kb. 10 perc. Akkor van felfutva az élesztő ha már megnőtt a térfogata és habos a teteje. Ha ez nem törtnénik meg, akkor nem jó az élesztő.
      Ha bármi más kérdésed lenne, nyugodtan írj és igyekszek mielőbb válaszolni.:)

      Törlés
  23. Elkészítettem finom lett, de máskor a formát is ki fogom kenni mert nehéz volt kiszedni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy te is elkészítetted! :)
      Igen, előfordulhat, hogy egy kicsit beleragad a formába, ha nem használsz papírkosárkákat. Ahogy te is írtad, ilyenkor ajánlatos vékonyan kivajazni vagy olajozni a formát.
      Köszönöm a visszajelzést! :)

      Törlés