2013. július 15., hétfő

Finn vajas pulla




Az eredeti recept Ildikótól származik, de már láttam Hajniéknál és Kisildinál is. Mindegyikőjüknél megcsodáltam, és már alig vártam, hogy kipróbáljam én is, és megkóstolhassam a kardamonos péksütit. :) Egy kicsit nehézkes volt beszerezni kardamont, de addig mentem körbe-kereken a városba, amíg végül is kaptam.
Ildikó írta, hogy a finnek a délutáni kávé mellé fogyasztják ezeket az finom, aromás péksütiket, mi pedig reggelire tejeskávéval. :)

Hozzávalók a tésztához:

- 50 dkg liszt
- 1 púpozott ek kardamon (kb. 10 g)
- 3 dkg friss élesztő
- 10 dkg cukor
- 1 csom. vaníliás cukor
- 10 dkg olvasztott vaj
- 2 dl tej
- 1 tojás
- csipet só

Hozzávaló a tölteléknek: - 5 dkg hideg vaj

+Szóráshoz: - 5 dkg kristálycukor

+Lekenni: - 1 felvert tojás (nálam 1 tojássárga + 1 ek víz)

Elkészítés:

A tészta hozzávalóit, a vaj kivételével, a kenyérsütőgép üstjébe mérjük és elindítjuk a dagasztás programot. Amikor már a tészta összeállt, több részletben hozzáadjuk az olvasztott és kihűtött vajat, mindig megvárva, hogy az előzőt beledolgozza a gép. Dagasztás után lezárjuk a gépet, kelesztőtálba tesszük a tésztát és letakarva 30 percig kelesztjük.

Ha nincs kenyérsütőgépünk, akkor a langyos tejben elkavarunk 1 tk cukrot majd belemorzsoljuk az élesztőt, lefödjük és meleg helyre tesszük.

A lisztet, só és kardamont egy tálba szitáljuk, hozzáadjuk a cukrokat is, közepébe fészket alakítunk ki és beletesszük a tojást. Ráöntjük az olvasztott vajat és a felfutatott élesztőt és alaposan kidagasztjuk. Tiszta konyharuhával letakarjuk és 30 percig kelesztjük.

Ezután két részre osztjuk a tésztát, rúddá formáljuk, és mindegyiket 6-6 részre vágjuk, végül 12 tésztadarabunk lesz. Az így kapott tésztadarabokat átgyúrjuk, majd gombóccá formázzuk.


Sütőpapíros tepsire rakosgatjuk, majd mindegyik gombóc közepébe egy lisztbe mártott fakanálnyelével (akár az ujjunkkal) egy üreget készítünk.


Tetejüket lekenjük a vízzel elkevert tojássárgával.


A hideg vajat 12 részre vágjuk, és a tésztagombócok közepén kialakított üregbe nyomkodjuk.


Végül tetejüket megszórjuk bőven kristálycukorral.



180 fokra beállított hideg sütőbe tesszük és 15 perc alatt készre sütjük. Tepsibe hagyjuk kihűlni.

12 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néz ki és megint csak sóhajtozom ! Nagyon finom lehet, nekem pedig van kardamom így lehet hogy ha kevesebb mennyiségben is de kipróbálom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Próbáld csak ki fél adaggal, biztos fog ízleni Nektek is. :)

      Törlés
  2. Örülök, hogy kaptál kardamomt! Szép lett nálad is:-) azért teszek majd egy próbát más fűszerrel is, szerintem azzal is fincsi, mondjuk fahéjjal:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Hajni! :)
      Szerintem is finom más fűszerrel, ez csak ízlés kérdése.

      Törlés
  3. De guszta! Jó kis recept és a neve külön tetszik...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Krisz! :)
      Igen, az első ami megfog mindenkit az a neve. :D

      Törlés
  4. De jó:) Én is nagyon megkívántam, s főleg, hogy kardamomos, imádom a kardamomot sütikben:) Ügyes vagy:)

    VálaszTörlés
  5. De nagyon guszták, mint nálad mindig! :) Felveszem az elkészítendők sorába én is! :)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szépek:) Mi nagyon szeretjük a kardamomot, a norvégok is minden édes péksütibe ezt teszik:) Te lettél a párom a Blogkóstolón, aminek nagyon örülök, alaposan körül kell néznem nálad:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Neked is Trollanyu! :)
      Nálunk fele nem olyan elterjedt a kardamom, elég drága is, de néha azért megéri használni, nagyon aromás lesz tőle a péksüti. :)
      Remélem találsz majd kedvedre valót a Blogkóstolóra. :) Kíváncsian várom, hogy mit fogsz választani. :)

      Törlés