2016. december 21., szerda

Mákos zserbó + Szakácsmustra 21. forduló


Nagyon finom! Mákkedvelőknek kötelező darab, különösen most Karácsony közeledtével! :) Én már rég elszerettem volna késztetni, de mivel nálunk csak én kedvelem a mákot, ezért elég ritkán tudok mákos süteményt sütni. DE, amikor Ani, "A parókia konyhájából" blog írója, kihirdette a szakácsmustra új fordulóját, melyre Limara receptjei közül kell választanunk, már tudtam hogy mi is lesz a kiválasztott. Ezt a mákos zserbót ugyanis már jó pár éve hogy elmentettem, csak eddig váratott magára. Most, hogy elkészült, és a férjem is megkóstolta, biza még neki is ízlett. Azt gondolom ez mindent elmond, ha még a mákot nem kedvelő férjemnek is ízlett, akkor csakis nagyon finom lehet. :)

Hozzávalók a tésztához:

- 30 dkg liszt
- 12 dkg vaj
- 1 tojássárga
- 2 el porcukor
- 1 csipet só
- 5 g friss élesztő
- 0,5 dl tej
- 1/2 mk szódabikarbóna

Hozzávalók a töltelékhez:

- 16 dkg darált mák
- 5 dkg porcukor (vagy ízlés szerint)
- 1 citrom reszelt héja
- 1 mk őrölt fahéj
- kb. 54 dkg házi szilvalekvár (nem kemény, hanem folyékony)

Elkészítés:

A langyos tejben elkavarunk 1 tk cukrot, majd belemorzsoljuk az élesztőt. Az edényt lefödjük és langyos helyre tesszük kb. 15 percig.

A lisztet egy nagyobb tálba szitáljuk és elmorzsoljuk benne a vajat. Rászórjuk a szódabikarbónát, sót és a porcukrot és elkeverjük. Hozzáadjuk a tojás sárgáját és a felfutott élesztőt, majd sima, fényes tésztává gyúrjuk. 3 egyforma részre osztjuk, tiszta konyharuhával letakarjuk és 15 percet pihentetjük.

A töltelékhez a darált mákot, porcukrot, fahéjat és citromhéjat elkeverjük. Én jóval kevesebb cukrot használtam a töltelékhez, mint ahogy Limara megadta, mert a használt lekvár nagyon édes volt. De, ha savanykás a lekvárunk, akkor nyugodtan adjuk hozzá a 10-12 dkg porcukrot.

Mindhárom tésztadarabot, egyenként tepsi nagyságúra nyújtjuk (kb. 30x22 cm), ügyelve arra hogy az alsó lap egy kicsit nagyobb legyen mint a tepsi mérete.
Én sütőpapíron nyújtottam ki a tésztát, amit a sütőpapírral együtt átemeltem a tepsibe. Lekenjük jó vastagon lekvárral és megszórjuk a mákos töltelék felével, majd ráhelyezzük a második kinyújtott lapot. Ezt is megkenjük lekvárral, majd megszórjuk a megmaradt cukros mákkal, végül beborítjuk a harmadik lappal. Lekenjük az enyhén felvert tojásfehérjével és villával vagy fogvájóval több helyen megszurkáljuk.

Előmelegített sütőben, 180 fokon kb. 30 perc alatt szép pirosra sütjük.
A sütési idő csak tájékoztató jellegű, sütőtől függően lehet több vagy kevesebb.

Hosszúkás szeletekre vágva és porcukorral megszórva kínáljuk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése